Domů
Společnost pro osvětu spisovatelů

Hlavní navigace

  • O nás
  • Diskuse
  • Autoři
  • Fandomy
  • Filtrování
  • Podpořte nás
  • Přihlásit se (opens in new tab)
Skočit na příspěvky ↓

Drobečková navigace

  • Domů
  • Varování neboli trigger warnings

Informace

Pokud si chcete zřídit uživatelský účet, napište nám prosím na sos.hp.ff (zavináč) gmail.com. V mailu prosím uveďte zejména to, pod jakou přezdívkou u nás chcete vystupovat!

Uživatelské menu

  • Oblíbené povídky z Padesátky
  • Přihlásit se

Nový obsah

  • Alfa Canis Majoris – Profesor
  • Výběr druhý – Aries
  • Ch. 11 - Warzone – Blanca
  • Kdybych chcípla dnes, štěkne po mně pes? – Skřítě
  • Seriál Portals – Menolly
  • Seriálový čtyřlístek, aneb deset drabblat jsem nevybral – Alešandr_Veliký
  • ✧Dobry wieczór Polska! — TOP 10✧ – TQ-PoN
  • Slídil – Tora
  • V oku bouře – Aries
  • Výběr první – Aries
Více novinek

DMD

  • FAQ
  • Pravidla
  • Návod na přidání drabble (opens in new tab)
  • 2026
    • Témata
    • Body za drabble (opens in new tab)
  • 2025
    • Témata
    • Body za drabble (opens in new tab)
    • E-kniha
  • 2024
    • Témata
    • Body za drabble (opens in new tab)
    • E-kniha
  • Starší ročníky
    • 2023
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2022
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2021
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2020
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2019
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2018
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha (opens in new tab)
    • 2017
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2016
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2015
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2014
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2013
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2012
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2010

Bingo

  • 2026 Tropické bingo
    • Pravidla
    • Povídky
    • Vylosované tropy
  • 2024 Klišé bingo
    • Pravidla (opens in new tab)
    • Povídky
    • Účastníci Binga (opens in new tab)
    • Vylosovaná klišé
  • 2014 Klišé bingo
    • Pravidla
    • Povídky
    • Účastníci Binga (opens in new tab)
    • Bingo! (opens in new tab)
    • Doporučení

Letní dobročinnost

  • Pravidla
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • Starší ročníky
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
    • 2010
    • 2009
    • 2008

Poezim

  • Pravidla (opens in new tab)
  • 2025
    • Témata
    • Básně

Vánoční nadílka

  • Pravidla
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • Starší ročníky
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2016
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2015
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2014
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2013
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2012
    • 2011
    • 2010
    • 2009
    • 2008

Padesátka

  • Pravidla
  • 2025
  • 2023
    • Bodovací tabulka 2023 (opens in new tab)
  • 2021
    • Bodovací tabulka 2021 (opens in new tab)
  • 2019
    • Bodovací tabulka 2019 (opens in new tab)
    • Upoutávky

Ostatní

  • Články
  • Překladatelova rukavice (archiv) (opens in new tab)

Drupal-web.cz - tvorba a migrace webů v Drupalu. Katecheze. Kniha jízd. Sborová kancelář. Místa reformace.

Varování neboli trigger warnings

Profile picture for user sos
Od sos | Pá, 3. 03. 2023 - 16:44

Milé účastnící se entity,
rozhodli jsme se věnovat víc pozornosti trigger warnings, tedy varováním, že zveřejněná povídka obsahuje témata, která mohou u čtenářů, kteří prožili nějaký druh traumatu, vést k opětovné retraumatizaci (proto “trigger warning” = “upozornění na možný spouštěč traumatu”), a u mnoha dalších vyvolat minimálně nepříjemné pocity. Znepokojivé reakce jdou ruku v ruce s řadou žánrů, od dystopie, přes horor a příběhy z historie až po psychologické znepokojivosti a my chceme autorkám a autorům zachovat co největší míru umělecké svobody. Zároveň ale chceme poskytnout všem čtenářům co nejlepší informaci o tom, co mohou v drabble čekat, aby se sami rozhodli, jestli budou číst dál nebo obrátí plachty do vod, kde se cítí jistější.
Některé fandomy se znepokojivými tématy pracují víc. Někdy ale čtenář nemá chuť číst o kanibalismu, i když je umělecky podaný; někomu můžou popisy týrání dětí připomenout nehezké chvíle z dětství atd., proto bychom rádi zavedli systém včasného varování a děkujeme autorům, kteří ho používali už v předchozích ročnících DMD.
Problematiku trigger warnings zmiňujeme v článku Jak psát záhlaví, v němž se dočtete, že čtenářům také pomůže, když u drabble upozorníte na případný vyšší rating, uvedete pairing a tak dále.
Výčet témat, na něž je dobré upozornit:

  • sexuální násilí
  • násilí na dětech
  • sexuální zneužívání dětí
  • smrt dítěte
  • rasistické, homofobní, transfobní výroky/chování postav
  • dobrovolné ukončení života
  • incest

Případná další varování (poruchy příjmu potravy, týrání zvířat, potrat, šikana…) ponecháváme na vaší úvaze. Napadají-li vás další věci, před kterými byste chtěli být varováni vy osobně, napište do komentářů.
Uvědomujeme si, že jistá témata se v určitých fandomech vyskytují častěji, na příklad Targaryenové jsou varováním sami o sobě, rodokmen řady bohů připomíná spíš než větvoví olympijskou vlajku, ale v originální psychologické povídce se rozhodně hodí na téma incestu upozornit.
Pokud se obáváte, že by varování předčasně vyzradilo čtenáři pointu a snížilo tak čtenářský zážitek, skryjte jeho přesné znění pomocí tagu pro <font color="white"> neviditelné písmo . Čtenář se tak bude moci rozhodnout, zda si chce varování přečíst a zhodnotit, zda je váš text pro něj vhodný. Také můžete použít obecné varování „Vstup na vlastní nebezpečí.“ (ekvivalent Creator Chose Not To Use Archive Warnings na AO3).

Jen k těm dětem... jsem tu

Profile picture for user strigga

strigga

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Jen k těm dětem... jsem tu myslím celkem dlouho, a co vím, tak těch osmiletých tady za celou tu dobu (asi jedenáctej rok) bylo přihlášených fakt minimum. A když už někdo byl, tak jsem teda spíš předpokládala toho rozumnýho rodiče, kterej u toho během jejich přihlášení seděl třeba s nima, pomohl jim najít fandomy, který je zajímají, autory, který jim můžou něco říkat. Zakazovat dítěti něco, co rodič, a často oba rodiče, řeší celej jeden měsíc, je podle mě cesta akorát tak k tomu, že si to najde samo a tajně, a pak už si klidně počte fakt cokoliv. Neříkám, že se to nemůže stát i tak, může, ale ten "nerozumnej" rodič tomu tímhle způsobem podle mě předchází líp než ten, kterej to potomkovi prostě zatrhne. Nehledě na to, že těmahle stránkama si naprosto volně může listovat kdokoliv i bez přihlášení a přečte si stejně všechno, takže filtrování dětí při přihlášení ze strany organizátorů taky nedává moc smysl. To už mi přijde smysluplnější prostě klasicky u drabblu zmínit věkovou hranici, ideálně i s poznámkou, že jde teda o sex, erotiku, cokoliv... a nemusí jít ani o TW, tohle se dá klidně napsat normálně do poznámky. A třeba to nakonec nepotěší jenom rodiče na DMD aktivních dětí. Mě třeba explicitní popisy sexu taky nijak neoslovujou a nemám potřebu si o nich číst, a když někde vidím upozornění, jsem za to ráda, přestože mě to nějak netriggeruje - prostě se tomu jen ráda vyhnu. :-)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Vyjmenování potenciálních by ChaosPrince

Mně by vadilo i kdyby si moje

Profile picture for user ChaosPrince

ChaosPrince

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Mně by vadilo i kdyby si moje "sexy" drabblata měl číst jeden jedinej osmiletej. K tomuhle jsem se zkrátka svou účastí na DMD neupsal.
Každá sociální síť má nutnost odkliknutí, že osoba, která se přihlašuje, již nabyla určitého věku (samozřejmě odkliknout kostičku dokáže i prvňák, ale alespoň je to náznak nějakého principu). Na AO3 jsou explicitní věci taky přístupné jen po odkliknutí. Připadá mi to vhodné nejen z hlediska nedospělého čtenáře, ale i jako svým způsobem ujištění pro autory samotné.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Jen k těm dětem... jsem tu by strigga

No jo, ale aby to člověk mohl

Profile picture for user Tess

Tess

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

No jo, ale aby to člověk mohl číst, nemusí se registrovat. Pak na něj nikde nic vybíhat nebude. Leda by se obsah zobrazoval jen registrovaným, a to třeba osobně nechci.
Na druhou stranu úplně chápu, že se cítíš nejistě, když si tvé potenciálně 18+ věci může číst i kdekterá nedospělá entita. Ono se dá říct "když nechceš, aby to lidi četli, tak to nezveřejňuj", ale co s tím, když chceš, aby to četli NĚKTEŘÍ. Možná... napadlo mě, kdyby se 18+ věci psaly celé neviditelně, což by asi šlo zařídit... Jistě, zviditelnit si je taky dokáže každý, ale zabere to o trochu víc snahy než odkliknutí čtverečku. A mně a podobně citlivým dospělým by se to selektovalo samo!

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Mně by vadilo i kdyby si moje by ChaosPrince

*

Profile picture for user ChaosPrince

ChaosPrince

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Dík, to vybělení textu je hodně dobrá myšlenka. Napadlo mě alternativně zveřejnit explicit drabbli na mém 18+ tumblru a sem dát jenom link, což je asi taky řešení (body nesbírám, takže je mi jedno pokud by se drabble nepočítala). Ještě to promyslím. Dík za podnět.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to No jo, ale aby to člověk mohl by Tess

(Tohle je odpověď pro Chaose,

Profile picture for user strigga

strigga

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

(Tohle je odpověď pro Chaose, neznámo proč mi ji to zařadilo jinam)

Chápu, já spíš reagovala na zmínku o tom, že tu postrádáš rozumný rodiče. A přišlo mi nějak podstatný nabídnout ten druhej pohled, totiž že rozumnej rodič je podle mě spíš ten, kterýho tvůj komentář nepřímo označuje za nerozumnýho. A druhá věc je, že jsem právě teda měla vždycky zato, že když DMD jako akce nemá žádný věkový ohraničení (a teď jsem ještě jednou prošla pravidla i FaQ a fakt tam o tom není ani fň), tak musím počítat i s tím, že jo, můžou to tu číst i děti. A píšu-li drabble s omezenou přístupností, tak je to spíš zodpovědnost moje než rodičů dětí, který sem svoje děti na základě stejný úvahy zcela legitimně pustili. Je to samozřejmě jen můj pohled a respektuju, že tobě jako člověku, kterej o sexu psát občas třeba chce, je zase nepříjemná ta opačná situace. Tohle už je možná spíš podnět k úvaze pro sosačky, jestli to teda nějak ohraničit, nebo nechat být a spoléhat na rozumný uvážení jak autorů, tak rodičů dětí...

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Taky jsem ta pravidla

Profile picture for user ChaosPrince

ChaosPrince

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Taky jsem ta pravidla prohlížel, a o věku tam nic není. Je taky fakt, že pokud dávám explicitní obsah na stránky, která zveřejňování tohoto obsahu nikterak neošetřuje, pak je to hlavně moje zodpovědnost, a ne zodpovědnost organizátorek. Rád bych ale občas nějakou "mature" drabbli napsal, a nechci se přitom obávat, že nějaké dítě - o kterém stále netuším proč by na dmd stránky vlastně mělo chodit, ale zkrátka musím přijmout fakt, že se to děje - si to přečte.
Takže buď je to podnět k organizátorkám, anebo to budu řešit nějak po svém. Momentálně mi z toho nejlíp vychází asi linknutí na můj 18+ tumblr nebo a03 s tím, že místo drabble bude jen odkaz. Body nesbírám, tak je mi jedno pokud by se taková drabble nepočítala. Eventuálně to vybělení textu jak se píše výš je taky dobrej nápad. Díky, ještě to promyslím.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to (Tohle je odpověď pro Chaose, by strigga

V pohodě :) ono to ty děti

Profile picture for user strigga

strigga

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

V pohodě :) ono to ty děti prostě zajímá, jsou zvědavý. Já když jsem tu začínala psát, tak mojí ségře bylo právě těch myslím osm a tehdy taky chtěla vědět, co to píšu, a jednu dobu si myslím chtěla založit i ten účet, i když z toho nakonec sešlo. A zas jako jo, je tu sice dneska už celkem hodně věcí s ratingem 15 nebo 18+, ale zároveň je tu pořád řekla bych majorita věcí úplně nebo poměrně nevinných, spousta drabblat z pohádkových nebo young adult apod. fandomů... tak zase nevidím důvod úplně to dítěti zatrhnout, když se bude zajímat, jen proto, že tu může potenciálně narazit na content s věkovým omezením. To může koneckonců prakticky všude, a tady u toho aspoň můžu být s ním. Chápu ale i tu druhou stranu a tvůj pohled i obavy. Vybělení drabblu stejně jako odkaz na tumblr mi přijdou obojí jako fajn nápad. :)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Taky jsem ta pravidla by ChaosPrince

Proč chodí na DMD stránky

Profile picture for user Arenga

Arenga

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Proč chodí na DMD stránky děti na prvním stupni ZŠ? to je strašně jednoduché - nejčastěji proto, že to vidí doma a samy mají taky tendence vymýšlet příběhy a psát. Moje dcera tu má registraci od třetí nebo čtvrté třídy, ale myslím, že spíš už od třetí (ale v klidu, letos už je 15+). Je tu spousta příběhů, které nejsou jenom pro dospělé a přijde mi nesmyslné to nějak omezovat, aby sem děti nemohly.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Taky jsem ta pravidla by ChaosPrince

No, aby se to nakonec

Profile picture for user Aries

Aries

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

No, aby se to nakonec nezačalo zvrhávat do absurdních situací typu ano, můžeš drablata psát, ale nesmíš je číst.
Ostatně návrh rovnou napsat neviditělně drable s opravdu hodně choulostivým obsahem (nemusí to být jen explicitní sex, ale právě nějaký ten spouštěč zmiňovaný výše) tady už kdysi padnul a možná by stál za zvážení, pokud by někdo chtěl napsat něco fakt hodně ostrého, protože jak kdysi podotkla tuším Sothis, u textu o rozsahu 100 slov obvykle stačí se podívat na poznámku a drable má člověk jaksi mimochodem přečtené taky. Ale řekla bych, že k tomu opravdu stačí trochu empatie, snad sem nechodí nikdo, kdo by detailně popsal týrání dítěte a pak se divil, že jéminánku, ono se to někomu nelíbilo? Toho bych se nebála

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Proč chodí na DMD stránky by Arenga

Rating

Profile picture for user Lady Peahen

Lady Peahen

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Varování je dobrý nápad, ale konkrétně s ním mám, podobně jako s tagy, spíš špatnou zkušenost. Ale to asi se vším, co je sice pravidlo, ale nechává na "zdravém rozumu", který řada lidí postrádá. Včetně mě.

Konkrétně se přiznám, že by mě nikdy nenapadlo varovat před kanibalismem, kdyby nebyl v textu jmenován. Mám tu dvě povídky, spíš tři, kde je to vysloveně téma (co byste ode mě čekali na téma "Dobré jídlo") a asi tři další, kde se zmiňuje v náznacích. Warning je jen u jedné, protože je 18+. V těch dalších mi nepřijde, že by byl nějak traumatizujícím způsobem (snědli ho s bí- s bí- s bílou omáčkou). Vůbec mi nevadí, když mě někdo upomene, že by se v takové situaci warning hodil, to naprosto chápu a uvážím ale předpokládat automaticky, že to napadne "každého slušného člověka", to mě snad i trochu uráží.

Pokud jde o 15+ 18+, zejména, pokud by měla být povinná, doporučila bych vycházet s nějaké už existující klasifikace a neimprovizovat. Já u svých povídek vycházela nejčastěji z PEGI, protože mi přijde stručná a jasná.

Pokud jde o "zabělování" povídek. Spíš bych šla směrem zavést kolonku raiting, která by se vybírala stejně jako téma a věci s ratingem 18+ automaticky nastavit jako skryté. To by je nikdo nemohl "náhodou" přečíst u scrolování.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Problém se skrýváním pouze

Profile picture for user Aveva

Aveva

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Problém se skrýváním pouze některých povídek je v tom, že nemáme lidi, kteří by měli čas si nad to sednout a upravit stránky tak, aby to bylo technicky možné. Takže pokud se najde nějaký dobrovolník, který by byl schopný to naprogramovat a úplně při tom neodstřelit zbytek stránek, můžeme se o tom bavit :o)
(A teda popravdě drabblů 18+ je tu takové minimum, že to prostě není priorita.)

U varování máme ten seznam věcí, před kterými chceme, aby bylo varováno, právě jako upomenutí pro lidi, které by jinak varovat nenapadlo. Což si neber osobně, já jsem přesně ten typ člověka, co by jinak nevaroval skoro před ničím, takže je to i můj tahák :o)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Rating by Lady Peahen

Kdybych o někom věděla,

Profile picture for user Lady Peahen

Lady Peahen

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Kdybych o někom věděla, určitě pošlu doporučení;)
Rozhodně budu jen ráda, když mě na možný TW i někdo upozorní v komentářích. A ten kanibalismus mě spíš pobavil, protože jako "moje téma" už je z něj v mé bublině runinng joke.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Problém se skrýváním pouze by Aveva

Mně by se vcelku líbilo,

Profile picture for user Sothis Blue

Sothis Blue

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

kdyby se v tom sloupci drabblat zobrazoval vždycky jenom název, autor, fandom a úvodní poznámka, a celé drabble by bylo schované pod rozbalovátkem. Třeba proto, že bych potom nemusela tím sloupcem tak zběsile rolovat, než najdu drabble z nějakého fandomu, který vůbec znám...
Nevím, jak složité by tohle bylo na implementaci, ale líbilo by se mi to.
Pokud jde o to prostě schovat text, tak to může autor už dávno, a sice tagem pro bílé písmo (udělala jsem to tuším třikrát a jediný problém nastal, když webdesignérka změnila světle růžové pozadí na bílé; věřím, že to bílé už nám nechá). Čtení bíle ze zamodřených řádků je pravda o něco méně komfortní, než by bylo po rozbalení mít text černé na bílém, ale jde to. Takže tohle není vyloženě problém.
Vymýšlet kvůli tomu zavádění ratingů a třídění drabblat na zobrazená a skrytá podle nově zavedené kategorie mi připadá opravdu zbytečné. Strašlivě přes ruku. A nakonec by to řazení do ratingové kategorie dělal zase autor.
Navíc třeba u těch mých neviditelných drabblat si nemyslím, že jsou 18+. Jsou to texty, které by neměl číst nikdo, kdo se nerozhodne, že chce. Na nikoho by neměly vybafnout jenom tím, že zmáčknul PageDown. Ale nejsou to texty, u kterých by vadilo, že čtenáři je čtrnáct. Ta hranice tam jde úplně jinudy než věkem.
Pro lepší pohodlí čtenáře by možná nemuselo být moc těžké povolit spoilerový tag. Kdyby ho autor použil, text by byl zašedivěný, dokud by na něj čtenář nekliknul, a po kliknutí by se zobrazil obyčejně.
Kdo nemá představu, o čem to žvatlám, tak rozbalovátka i zaspoilerování se dají vidět třeba v článcích na TV Tropes, tady jeden náhodný pro ukázku. Po rozbalení první kategorie příkladů (Anime & Manga) je v druhém z nich (AKB0048) kus textu pod zašedivěním.
U plnokrevných povídek (Padesátky, Nadílky a Dobročinnosti), které fungují stylem Vidím záhlaví -> Rozhodnu se, že chci číst -> Rozkliknutím otvírám samotný text, bych řekla, že schovávání textu je jaksi inherentně vyřešeno už od samého začátku.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Problém se skrýváním pouze by Aveva

Tak zrovna ta sbalená drabble

Profile picture for user Aveva

Aveva

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Tak zrovna ta sbalená drabble by technicky problematická nebyla, kdyby se to týkalo všech příspěvků, ale popravdě řečeno je to takhle schválně, aby čtenář nemusel každé drabble rozkliknout. To je zase ulehčení pro nás, co alespoň zhruba proletíme celkem všechno.
Teoreticky by bylo hezké, kdyby si mohl čtenář sám zvolit jestli chce vidět seznam název-autor-fandom nebo kompletní texty, ale to už by na naprogramování nejspíš nijak zvlášť jednoduché nebylo.
Na ten spoilerový tag se Julie zeptám, kdyby to tady fungovalo, tak by to bylo rozhodně pohodlnější než bílé písmo (a navíc by to fungovalo i při změně pozadí :o)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Mně by se vcelku líbilo, by Sothis Blue

No já bych třeba ocenila

Profile picture for user Tess

Tess

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

No já bych třeba ocenila možnost kromě oblíbených autorů mít i neoblíbené :p. Kteří by byli implicitně sbalení. Přiznám to!
Ale jak na to technicky, to teda nevím...

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Tak zrovna ta sbalená drabble by Aveva

No, v tom případě si všechny

Profile picture for user Aveva

Aveva

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

No, v tom případě si všechny krom neoblíbených autorů naházej do oblíbených a mohlo by to fungovat k tvé spokojenosti ;o)
Jako ber to tak, že cokoli se netýká obecně všech je náročnější a jakkoli teoreticky jde naprogramovat kdeco, tak holt stránky udržuje Julie ve svém volném čase a nemá ho moc.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to No já bych třeba ocenila by Tess

No, jednou se tady dočasně

Esclarte

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

No, jednou se tady dočasně zobrazovala opravdu jenom záhlaví, myslím, že to tehdy byla dočasná chybka, ale popravdě, tak by mě to asi nebavilo číst. Normálně prostě jedu shora dolů a čtu jednu věc po druhé (ne teda úplně každou, ale prostě tímhle způsobem), nechtěla bych rozbalovat každou zvlášť a asi bych potom četla a komentovala míň. Nehledíc na to, že občas taky díky náhodnému pohledu na textík padnu na něco, co bych čistě podle záhlaví třeba nechala ležet stranou (jako třeba fandomy, které neznám a nelákají mě), ale takhle mě to zláká, přečtu a nelituju... máme to prostě všichni různě. Při přechodu na nové stránky jsem si nejdřív zvykala i na sbalené komentáře, protože je většinou pročítám taky, ale dobře, tam to dává smysl.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Tak zrovna ta sbalená drabble by Aveva

Byly doby, kdy v DMD platilo Vodní příměří.

Profile picture for user Profesor

Profesor

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Vidím, že v současnosti ho nahradil systém varování a pravidel, který silně zavání restrikcemi, zákazy a cenzurou.
Jako autor jsem z tohoto článku i následné diskuse velmi nešťastná. Opravdu máte v úmyslu takto postihovat autory?
Vždyť přece nikdo nemusí číst, co se mu nelíbí. I já mám témata a autory, kteří se mi nelíbí. Tak se jim jednoduše vyhnu a nebudu je proto hejtovat nebo kvůli nim omezovat ostatní. DMD bylo přece vždycky přátelským a svobodným prostorem.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Profesor, jak to chápu já,

Profile picture for user Keneu

Keneu

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Profesor, jak to chápu já, autoři nejsou postihováni, ale slušně požádáni, aby čtenáři umožnili rozeznat to, co se mu teoreticky nebude líbit a čemu by se rád (pro zachování své psychické rovnováhy) vyhnul.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Byly doby, kdy v DMD platilo Vodní příměří. by Profesor

Prosímtě, Vodní příměří a

Profile picture for user Aveva

Aveva

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Prosímtě, Vodní příměří a varování spolu ale celkem vůbec nesouvisí.
Vodní příměří říká: Neútočte na sebe. Nikde.
Varování říká: V tomto drabblu se vyskytuje citlivé téma, pokud o něm nechceš číst, tak se mu vyhni.
Pokud ti to autor ve varování neřekne, tak dokud si drabble nepřečteš, tak ani nevíš, že obsahuje věc, o které číst nechceš.
A nevyřešíš to ani vyhýbáním autorovi. Já mám třeba vážná a nevážná drabble půl na půl, takže mám čtenáře, kteří se rádi zasmějou nějaké té hříčce, ale třeba momentálně nemají náladu na depresivní temnotu, tak je před ní budu varovat právě proto, že DMD je přátelským prostorem. Protože když je nevaruju, tak předem nepoznají o čem budu psát.
Ale neboj se, přidávat k drabblům varování pouze doporučujeme a nikoli přikazujeme a pokud to někdo neudělá, tak ho maximálně upozorníme, že by varovat mohl, ale nebudeme ho nijak perzekuovat.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Byly doby, kdy v DMD platilo Vodní příměří. by Profesor

K tomu se pridavam, ja

Profile picture for user Naughtilus

Naughtilus

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

K tomu se pridavam, ja kolikrat taky jeste v pul dvanacte nevim, jestli ze mne vypadne nejaka absurdni hricka, neco temne mraziveho, nebo neco, co zakerne zautoci na city ctenare (nebo ze mne nevypadne nic, protoze pulhodinovy slofik skonci az ve chvili, kdy vstavam do prace, ale to je krapet mimo), natoz aby to vedelo tech par lidi, co to cte.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Prosímtě, Vodní příměří a by Aveva

Milá Ave a milá Keneu,

Profile picture for user Profesor

Profesor

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

děkuji za Vaše odpovědi.
Pro mne to spolu souvisí. Protože diskuse pod článkem znamenala, že v případě že bych opravdu vypisovala všechna zmiňovaná varování, tak bych si před zveřejněním drabblí musela číst rejstřík možná delší než drabble samotné.
Literatura byla vždy zrcadlem doby. Myslím si, že sešněrovaná systémem varování o tuhle funkci přichází. Přichází tím i o svoji svobodu a hravost.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Prosímtě, Vodní příměří a by Aveva

tak slo by argumentovat, ze

Profile picture for user Naughtilus

Naughtilus

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

tak slo by argumentovat, ze sesnerovani systemem varovani je tim zrcadlem doby.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Milá Ave a milá Keneu, by Profesor

Článek o varování doplňuje

Profile picture for user Birute

Birute

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Článek o varování doplňuje článek o tvorbě záhlaví. Využívá stejný systém jako například archiveofourown.org.
Mockrát jsem uvítala, že mě autor včas varoval a já nemusela číst povídku, ve které je postava, která mě zajímá, vystavena sexuálnímu násilí.

Jde čistě o informování čtenáře podobně, jako když autor uvádí rating nebo pairing.

Pokud jde o komentáře, slouží jako přehled toho, co by uvítali jednotliví účastníci, a jako návrhy, co můžeš a nemusíš vzít v potaz.
Žádné rejstříky nejsou nutné.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Milá Ave a milá Keneu, by Profesor

No, popravdě žádost o přidání

Profile picture for user Aveva

Aveva

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

No, popravdě žádost o přidání varování je v pravidlech naší stránky odjakživa. Jenže dost autorů neumí s varováním pracovat, tak jsme se rozhodli jim s tím trochu pomoct.
Po vzájemné diskuzi jsme dospěli k těm hlavním sedmi věcem, které jsou uvedené i při vkládání drabblu jako věci, které jsou obecně těmi nejčastějšími, kterým se chce někdo vyhnout. Varování před dalšími věcmi dáváme k uvážení a debatu pod článkem bereme jako možnost nahlédnout na to, jak to vnímají ostatní. Nemůžeme totiž vyloučit, že nás něco nenapadlo/něco jsme nedomysleli a budeme rády, když nás na to někdo upozorní.
Nevím, proč máš pocit, že tě to svazuje, protože nikomu z autorů tato témata nezakazujeme, pouze žádáme, aby na jejich výskyt upozornil.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Milá Ave a milá Keneu, by Profesor

Díky, Profesor(e). Taky si

Profile picture for user Roedeer

Roedeer

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Díky, Profesor(e). Taky si nedovedu představit, jak budu v budoucích vydáních své milované Lolity číst na prvních stránkách trigger warnings.
Já se teda rád nechám při čtení zaskočit, šokovat i znechutit, a snad ještě i tady zbylo pár lidí, co to mají podobně. Literatura nikdy neměla být jenom příjemná.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Byly doby, kdy v DMD platilo Vodní příměří. by Profesor

.

Profile picture for user ChaosPrince

ChaosPrince

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Zase takový ten argument “nechápu co komu vadí, JÁ s tím přece problém nemám.” Achjo.

Hele.

Někomu je prostě nepříjemné nějaké téma, a mým cílem jako autora zapojenýho do tutý challenge by mělo být, aby se tady všichni vzájemně cítili nějak dobře a vycházeli spolu. Tudíž mě nějaké varování fakt nezabije. Mně to nic nestojí a někomu jinému to pomůže. Win win. Pokud místní dokážou půlku večera refrešovat stránku a hlídat kdy se zjeví nové téma, dokážou napsat i trigger warning, který je otázkou pár vteřin. Nebo ne?

Mimochodem, trigger warnings jsou na západě běžná i na začátku přednášek na VŠ :) To jen tak na okraj (abych trochu přifouknul ten táboráček místní morální paniky.)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Díky, Profesor(e). Taky si by Roedeer

RE: ChaosPrince

Profile picture for user Roedeer

Roedeer

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Tak především: reagoval jsem na Profesor a vyjádřil podporu jejímu názoru, protože s ním souzním.

Ano, v tomhle vidění světa a literatury se s tebou teda zcela rozcházím. DMD je literární výzva. Cílem autorů literatury by nemělo být, aby se jejich čtenáři cítili dobře. Proč by literatura měla být bezpečná? Dobrá literatura má čtenáře stimulovat, vyzývat ho, vyvolávat emoce. Ale to je jen taková myšlenka, čistě můj postřeh, a já jsem tu jen kapka v moři a snažím se respektovat přání pořadatelek, jak nejlépe dovedu.

Nicméně chodím sem pravidelně 10 let. Nemohu říct, že bych přispíval každoročně, ale čtu duben co duben. Dosud v DMD fungovalo vypisování varování v naprosto funkční a rozumné míře, autoři tu jsou lidé se zdravým úsudkem, a extrémní témata se tu příkladně označují a označovat budou dál, protože ta tebou zmiňovaná ohleduplnost tu vždy fungovala zcela přirozeně.
Ty tu znevažuješ diskutující uživatele obraty jako „táboráček místní morální paniky“, ale zároveň požaduješ, aby se jako TW uvádělo těhotenství (těhotenství, asi nejpřirozenější věci na světě!), porod a náboženství. To už je přesně ta hranice, kde se zcela legitimní požadavek pořadatelek láme v absurditu a vážně doufám, že nikdy nikoho nebudu muset povinně varovat, že píšu o těhotné ženě.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to . by ChaosPrince

Já musím s nadsázkou říct, že

Profile picture for user Tess

Tess

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Já musím s nadsázkou říct, že po proběhlé debatě mám značnou chuť psát o těhotném muži, který řeší náboženské otázky. Ať je tu ta genderová vyváženost! Jen tak pro tu prču.
Samozřejmě, že budu uvádět odpovídající varování. A nebude tam žádnej sex.
Tak.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to RE: ChaosPrince by Roedeer

Sodoma Gomora!

Profile picture for user Roedeer

Roedeer

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Sodoma Gomora!

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Já musím s nadsázkou říct, že by Tess

Jaká Sodoma? Žádnej sex

Profile picture for user Tess

Tess

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Jaká Sodoma? Žádnej sex povídám! To bude (varování: náboženství) neposkvrněný početí!

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Sodoma Gomora! by Roedeer

Prča :) Tak jo, no.

Profile picture for user ChaosPrince

ChaosPrince

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Prča :)
Tak jo, no.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Já musím s nadsázkou říct, že by Tess

Já jsem pochopil, žes

Profile picture for user ChaosPrince

ChaosPrince

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Já jsem pochopil, žes reagoval na Profesor. A já zase reaguju na tebe. To se v diskuzích prostě děje.
Myslím že je dobré trochu rozlišovat mezi internetovou aktivitou, kde denně přibývají desítky drabblí, která si můžu procházet a číst, a literaturou klasickou, která se vyskytuje v knihách, které si účelově pořídím. Vono i u té knihy uvítám, když budu vědět do čeho jdu - a třeba ne abych se vyhnul, ale abych si třeba řekl, ok, tuhle nechám nějaké jiné období v mém životě. Já nechci bezpečnou literaturu. Já chci literaturu, která mi umožní ji odmítnout.

Představ si třeba, že se ta tvoje milovaná Lolita (Btw - to jako vážně?) dostane do rukou mladé ženě, která v dětství prožila grooming a znásilnění. Bude ráda za takovou výzvu a vyvolání emocí? A nechceme raději nechat rozhodnutí na ní, tím že ke knize připojíme pár TW slov, ať si vybere zda do toho jít nebo ne?
V čem tu konkrétně vidíš ten problém?

Jinak teda ještě k tomu že ti můj trigger přijde asi divnej, jelikož “těhotenství je asi nejpřirozenější věc na světě” (Btw - to jako vážně? Podruhé!). Tak zrovna k této “nejpřirozenější věci” se pojí i určitý druh fobie, kterou bohůmžel zrovna mám. A tak jsem zkrátka požádal, zda by bylo možné připojit TW. Prostě by mi to přišlo jako slušnost. Ale asi máme, ty a já, jiná měřítka slušnosti a jiné standardy.

Se stává.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to RE: ChaosPrince by Roedeer

Proiň, ale kdyby tady každý

Profile picture for user Arenga

Arenga

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Proiň, ale kdyby tady každý měl vypsat všechny svoje fobie (taky nějakou mám), a pak se z toho pořídil seznam, tak to tady fakt můžeme rovnou zabalit. V základním seznamu jsou věci buď vyloženě trestné nebo silně traumatizující (smrt dítěte, sebevražda), takže u toho bych zůstala a další nechala případně na jednotlivých autorech, jak se jim jejich texty budou zdát.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Já jsem pochopil, žes by ChaosPrince

Tak já si dovedu představit,

Profile picture for user Aveva

Aveva

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Tak já si dovedu představit, že je v jakékoli knize stránka s trigger warnings, kterou mohu dle své vůle klidně přeskočit a věnovat se rovnou samotnému textu.
Každopádně oficiálně vydaná kniha a DMD je něco trochu jiného. Člověk, který ví, že je na nějaké téma citlivější, nebude číst náhodnou knihu, ale alespoň něco málo si o ní zjistí předem. Případně, pokud pojme podezření, někoho se zeptá, jestli se tam jeho trigger vyskytuje nebo ne. To je v DMD ze zřejmého důvodu nemožné a my bychom prostě jenom byli rádi, aby se čtenáři mohli rozhodnout, zda mají v danou chvíli, kdy na drabble s varováním narazí, náladu na nepříjemné kousky literatury.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Díky, Profesor(e). Taky si by Roedeer

Jenom mám dojem, že se nám

Esclarte

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Jenom mám dojem, že se nám občas už v diskusích zamotalo dohromady skutečné varování před něčím traumatizujícím a strašlivým a "fuj, tohle se mi nelíbí, to nechci." To je taky dost rozdíl. Mně se plno věcí nelíbí a jsem koneckonců ráda, když vím dopředu, na čem jsem, například Harryho s Dracánkem a jiné podobné součty písmenek fakt nerada. Celkově moc nejsem na sexuální scény a taky nestojím o leckteré fandomy. Ale není mi z toho fakt strašně špatně, neotvírá to ve mně nějaké rány, neklepu se u toho. A tady jde o lidi, kteří mají za sebou třeba nějaké opravdu zlé věci, a nesnesou, když se jim to jen tak najednou připomene.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Tak já si dovedu představit, by Aveva

Přesně tak.

Profile picture for user Sothis Blue

Sothis Blue

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Tohleto se motá pořád. A fakt, u trigger warning není smyslem akce vyhnout se námětům, které mě pohoršují, pobuřují, nebo prostě nudí. Cílem je, abych se mohla vyhnout prvkům, které ohrožují moje duševní zdraví asi tak, jako rána pěstí ohrožuje zdraví tělesné. Řeknete si, rána pěstí, to je toho, tak mi to udělá modřinu, bú hú, se nepodělám. No, až na to, že taková rána pěstí mi může taky zlomit nos, připravit mě o pár zubů, anebo mi může prorazit zanícenej slepák a způsobit sepsi a takhle umřel Houdini. Teda on Houdini nevěděl, že má zanícenej slepák, ale tady jde o to nechodit a nerozdávat rány pěstí nalevo napravo bez zeptání, ale dát čtenáři příležitost říct: Hele, já mám zanícenej slepák, já to drabble, co dává ránu pěstí, radši číst nebudu.
Je to trochu srozumitelný, nebo mám jít a hledat lepší příměr?

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Jenom mám dojem, že se nám by Esclarte

Sothis, Esclarte, máte pravdu

Profile picture for user Aveva

Aveva

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz
Sothis, Esclarte, máte pravdu. O tohle jde především a ten příměr se slepým střevem to za mne ilustruje docela dobře.
  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Přesně tak. by Sothis Blue

Pokud bys naznala,

Profile picture for user Sothis Blue

Sothis Blue

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

že se ti hodí, tak si ho klidně puč.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Sothis, Esclarte, máte pravdu by Aveva

Bylo by prosím možné z

Profile picture for user Hippopotamie

Hippopotamie

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Bylo by prosím možné z formuláře při vkládání drabblete odstranit seznam věcí, na které doporučujete upozornit? Není mi příjemné, když na mne bude celý duben pořád vypadávat "smrt dítěte", a podobné věci. (Nebo možná by se mělo dát varování před varováním ...) Připadám si už, jako když otevřu na netu nebo jinde zprávy. Díky!

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Jak o tom tak přemýšlím,

Profile picture for user Aries

Aries

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Jak o tom tak přemýšlím, podle mého názoru by se mohlo, protože jak to tady pročítám, tak autoři stejně varují vlastními slovy. Možná by opravdu stačilo jen nechat chlíveček pro varování, případně napsat varování podle pravidel, no a tady ten seznam je.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Bylo by prosím možné z by Hippopotamie

Plán byl nechat to tam

Profile picture for user Keneu

Keneu

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Plán byl nechat to tam prvních pár dní a pak dát hlasovat, jestli to nechat nebo schovat.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Jak o tom tak přemýšlím, by Aries

Tak kdyby se mě někdo chtěl

Profile picture for user Aries

Aries

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Tak kdyby se mě někdo chtěl zeptat, tak hlasuju pro schovat. Já myslím, že i kdyby sem vpadnul nějaký absolutní nováček někdy v polovině, tak si snad nejdřív pravidla přečte, stejně většina lidí přijde na něčí pozvání, takže ten, kdo je přizve, je může upozornit, že tady nějaká pravidla jsou, vodní příměří, tohleto, tamhleto

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Plán byl nechat to tam by Keneu

Víš jak, nováček si možná

Profile picture for user Aveva

Aveva

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Víš jak, nováček si možná pravidla přečte (ale po těch letech ti řeknu, že je to lehce naivní představa ;o), ale protože je tohle víceméně novinka, tak jsme si řekli, že na to chceme upozornit i stávající účastníky (a někteří lidé si články nečtou a toho, že je tam na ten článek o varování přidaný odkaz si ani všimnout nemusí).

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Tak kdyby se mě někdo chtěl by Aries

.

Profile picture for user Apatyka

Apatyka

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

A nešlo by tam třeba dát odkaz na tenhle článek? Něco jako "A věci, před kterými byste OPRAVDU MĚLI VAROVAT najdete tadyhle"? Mně osobně to tedy nevadí ani takhle, po prvním pročtení jsem najela na selektivní vidění a prostě to nevnímám. Ale chápu, že ne každý je toho mocen.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Víš jak, nováček si možná by Aveva

No a odkaz na tenhle článek

Profile picture for user Aveva

Aveva

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz
No a odkaz na tenhle článek tam už je od začátku.
  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to . by Apatyka

Tak já prosím hlasuju

Profile picture for user Sothis Blue

Sothis Blue

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

rozhodně schovat. Čím dřív, tím líp. Klidně pod rozbalovátko, pod odkaz nebo pod neviditelné písmo, aby to zůstalo při ruce, ale jestli to na mě má vyskakovat při každém vkládání drabblete, tak mě to z DMD velice rychle vyžene.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Plán byl nechat to tam by Keneu

Taky jsem pro schování,

Profile picture for user Bilkis

Bilkis

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Taky jsem pro schování, případně opis? Jakože: varujte před věcmi, které jsou nezákonné, extrémně násilné a před těžkou újmou způsobenou dětem? (A osobně bych ještě přidala týrání zvířat)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Plán byl nechat to tam by Keneu

To je dobré! Taky bych

Profile picture for user Arenga

Arenga

3 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

To je dobré! Taky bych přidala ještě obecný pojem explicitní popisy

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Taky jsem pro schování, by Bilkis

Pagination
  • First page « První
  • Předchozí stránka ‹ Předchozí
  • Stránka 1
  • Aktuální stránka 2
  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit