Domů
Společnost pro osvětu spisovatelů

Hlavní navigace

  • O nás
  • Diskuse
  • Autoři
  • Fandomy
  • Filtrování
  • Podpořte nás
  • Přihlásit se (opens in new tab)
Skočit na příspěvky ↓

Drobečková navigace

  • Domů
  • Doporučení k využití AI při DMD

Informace

Pokud si chcete zřídit uživatelský účet, napište nám prosím na sos.hp.ff (zavináč) gmail.com. V mailu prosím uveďte zejména to, pod jakou přezdívkou u nás chcete vystupovat!

Uživatelské menu

  • Oblíbené povídky z Padesátky
  • Přihlásit se

Nový obsah

  • Před svědky – Líba
  • Cože jsi udělala? – Arenga
  • Za milost a dobré konce – strigga
  • Fikce má krátké nohy (a náskok o parník) – Vé eŠ
  • Z deníku dobrodruha II 27 - Chvíle pro nek-romantiku – Killman
  • Moje malá Arkádie – Lady Peahen
  • Kdo je tu šéf? – Menolly
  • Staré rány – Terda
  • Městečko korálového bratrstva – Esclarte
  • Náhrdelník – Banepa
Více novinek

DMD

  • FAQ
  • Pravidla
  • Návod na přidání drabble (opens in new tab)
  • 2026
    • Témata
    • Body za drabble (opens in new tab)
  • 2025
    • Témata
    • Body za drabble (opens in new tab)
    • E-kniha
  • 2024
    • Témata
    • Body za drabble (opens in new tab)
    • E-kniha
  • Starší ročníky
    • 2023
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2022
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2021
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2020
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2019
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2018
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha (opens in new tab)
    • 2017
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2016
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2015
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2014
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2013
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2012
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2010

Bingo

  • 2026 Tropické bingo
    • Pravidla
    • Povídky
    • Vylosované tropy
  • 2024 Klišé bingo
    • Pravidla (opens in new tab)
    • Povídky
    • Účastníci Binga (opens in new tab)
    • Vylosovaná klišé
  • 2014 Klišé bingo
    • Pravidla
    • Povídky
    • Účastníci Binga (opens in new tab)
    • Bingo! (opens in new tab)
    • Doporučení

Letní dobročinnost

  • Pravidla
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • Starší ročníky
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
    • 2010
    • 2009
    • 2008

Poezim

  • Pravidla (opens in new tab)
  • 2025
    • Témata
    • Básně

Vánoční nadílka

  • Pravidla
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • Starší ročníky
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2016
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2015
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2014
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2013
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2012
    • 2011
    • 2010
    • 2009
    • 2008

Padesátka

  • Pravidla
  • 2025
  • 2023
    • Bodovací tabulka 2023 (opens in new tab)
  • 2021
    • Bodovací tabulka 2021 (opens in new tab)
  • 2019
    • Bodovací tabulka 2019 (opens in new tab)
    • Upoutávky

Ostatní

  • Články
  • Překladatelova rukavice (archiv) (opens in new tab)

Drupal-web.cz - tvorba a migrace webů v Drupalu.

Doporučení k využití AI při DMD

Profile picture for user sos
Od sos | So, 28. 03. 2026 - 11:07

Vzhledem k tomu, že ať to chceme nebo nechceme, umělá inteligence zasahuje do našich životů stále více a více, rozhodly jsme se, že je na čase konkretizovat, jak s ní v rámci DMD zacházet. Nechceme vám předepisovat žádná rigidní pravidla, spíš bychom byly rády, aby se všichni účastníci DMD (a vlastně i ostatních našich akcí) před použitím AI pořádně zamysleli nad tím, co vlastně chtějí, aby jim tvorba přinášela a také, co chtějí, aby přinesla ostatním. Dovolily jsme si možné příklady užití AI rozdělit do tří skupin - zcela ok, na vašem uvážení a jde proti duchu DMD.
Níže uvedená pravidla jsou psána na míru DMD, ale orientačně se jimi můžete řídit i v rámci našich dalších challenge.

1. Zcela ok

V první řadě si uvědomujeme, že v některých případech je využití AI naprosto v pořádku a pro některé účastníky je třeba z různých důvodů i nutností. 

Sem počítáme věci jako převod textu z jednoho média na druhé (převod ručně psaného textu do počítačové podoby, převod hlasu na text a opačně), zjištění informace o počtu slov, gramatické opravy a v případě účastníků neznalých češtiny překlad tématu do cizího jazyka. 

Tedy obecně činnosti, které mají pouze okrajový vliv na obsah drabblu i na kreativní proces, ale usnadňují vám život.

 

2. Na vašem uvážení

Některé věci se nám zdají být na hraně, ale netroufneme si o nich rozhodovat. Každý má jiné důvody, proč se DMD účastní a co mu přináší. Zkuste se zamyslet nad těmi svými a nad tím, jak váš kreativní proces to které využití AI ovlivní.

Sem podle nás spadá třeba dohledávání věcných informací k obsahu drabblu (pozor AI si dokáže velice přesvědčivě vymýšlet), brainstorming pojetí tématu drabblu, zpětná vazba k drabblu, dohledávání nebo tvorba ilustračních materiálů (soundtrack, ilustrační obrázek). Zpětná práce s drabbly - např. pokud vaše drabbly tvoří ucelený příběh a vy si chcete nechat vygenerovat jeho osnovu. Vytvoření útržku textu s uměleckým záměrem - tedy situace, která se blíží využití citátu z jiného díla. 

Z hlediska podstaty challenge jsou podobná využití  AI více méně ok, ale zamyslete se, jestli se jejich použitím o něco neokrádáte.

 

3. Jde proti duchu DMD

Věci, které jdou přímo proti tomu, s čím jsme DMD zakládaly: napsání kompletního drabblu, psaní komentářů k cizím drabblům, úprava počtu slov drabblu... Zkrátka cokoli, co by z AI udělalo účastníka DMD. Taková využití AI by celé challenge prostě sebrala její smysl, a to nejen pro vás jako autora, ale i pro vaše čtenáře.

Pokud chcete s AI pracovat výše uvedenými způsoby, nedělejte to prosím v rámci našich stránek. Klidně použijte zadávaná témata, ale s výsledky se prosím DMD neúčastněte.

 

Další věci ke zvážení

Při použití AI se zamyslete i nad dvěma dalšími faktory - transparentnost a životní prostředí.

Jedním z často citovaných důvodů nelibosti, kterou v lidech AI vzbuzuje, je nemožnost rozpoznat lidské dílo od umělého. Možným řešením v kontextu DMD je prostě o využití AI čtenáře informovat. Nejenom, že se tak vyhnete případnému nařčení z nepoctivosti, ale třeba svým kreativním nápadem i někoho inspirujete. Tento návrh se samozřejmě týká zejména druhé skupiny využití. Je to také jen návrh, nikoli povinnost. 

Většina z nás už asi slyšela o tom, že AI je energeticky velice náročná. Netvrdíme, že je to důvod, proč ji nepoužívat, ale je to dobrý důvod k tomu, používat ji účelně. Asi jako igelitový pytlík, jsou chvíle, kdy se bez něj neobejdete, ale každý rohlík zvlášť do něj taky balit nebudete.

A na závěr ještě jeden tip pro milovníky AI - Městská knihovna v Praze posledních několik let pořádá (někdy začátkem léta) literární soutěž, která využití AI přímo vyžaduje. Zkuste si to hlídat, třeba bude letos zas.

 

ja nevim, ale speech to text…

Profile picture for user Naughtilus

Naughtilus

3 týdnů 6 dnů zpět
Trvalý odkaz

ja nevim, ale speech to text, pocet slov, gramatika, atd, to umi dneska ruzne software i bez "AI". 

Za mne je jakekoliv pouziti "AI" (coz je mimochodem tezky misnomer) pres caru a zcela neguje smysl veskereho deni na tomhle serveru.

Minimalne bych byl pro nutnost deklarace jakehokoliv pouziti "AI" bez vyjimky. Ne ze by se to v praxi dalo efektivne hlidat, ale clovek muze snit...

 

Suffer not an AI to live.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Souhlasím. A jsem taky velmi…

Profile picture for user ChaosPrince

ChaosPrince

3 týdnů 6 dnů zpět
Trvalý odkaz

Souhlasím. A jsem taky velmi pro, aby účastníci, kteří hodlají generovat svoje drabbly skrze AI a tím honit kachničky a komentíky, tuto skutečnost sdělili v úvodu příslušného drabble, abych se nemusela obtěžovat ho číst. 

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to ja nevim, ale speech to text… by Naughtilus

K prosbě se přidávám. 

Profile picture for user netopýr budečský

netopýr budečský

3 týdnů 6 dnů zpět
Trvalý odkaz

K prosbě se přidávám. 

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Souhlasím. A jsem taky velmi… by ChaosPrince

Souhlas, také jsem pro úplný…

Profile picture for user MissDreamer

MissDreamer

3 týdnů 6 dnů zpět
Trvalý odkaz

Souhlas, také jsem pro úplný zákaz. Generativní AI má v uměleckých směrech jenom nevýhody, krade nápady a a to nemluvím o tom, že cokoli jí poskytneme bude zcela jistě použito proti nám.

Je mi jasný, že se její použití nedá dokázat, nebo jen velmi těžko, ale je to aspon takový apel na komunitu.

Mimochodem, mnohem raději než "používejte to na počítání slov (AI už nějakou dobu nepoužívám, ona už se naučila počítat slova lépe než náhodný generátor čísel?) a podobně" bych uvítala odkazy nebo doporučení na programy, které to udělají bez použití AI.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to ja nevim, ale speech to text… by Naughtilus

Tady bych asi podotkla, ze…

Profile picture for user Julie

Julie

3 týdnů 6 dnů zpět
Trvalý odkaz

Tady bych asi podotkla, ze tu všem nástroj počítající slova bez použití AI poskytujeme. Nicméně je pravda, že asi nedokážu zaručit, že byl bez použití AI i vytvořen.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Souhlas, také jsem pro úplný… by MissDreamer

To je pravda! :D

Profile picture for user MissDreamer

MissDreamer

3 týdnů 5 dnů zpět
Trvalý odkaz

To je pravda! :D

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Tady bych asi podotkla, ze… by Julie

Word. Tipuji že i Writer…

Profile picture for user netopýr budečský

netopýr budečský

3 týdnů 5 dnů zpět
Trvalý odkaz

Word. Tipuji že i Writer apod. Je to ve spodní liště hned vedle "stránka X z X", ale lidi asi nenapadne na to kliknout. 

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Souhlas, také jsem pro úplný… by MissDreamer

Slova počítá i Libre office…

Profile picture for user Terda

Terda

3 týdnů 5 dnů zpět
Trvalý odkaz

Slova počítá i Libre office. Akorát z nějakého důvodu divně počítá uvozovky...

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Word. Tipuji že i Writer… by netopýr budečský

slova počítají i google…

Profile picture for user Arenga

Arenga

3 týdnů 2 dny zpět
Trvalý odkaz

slova počítají i google dokumenty

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Slova počítá i Libre office… by Terda

Slova pocita i vestaveny…

Profile picture for user Naughtilus

Naughtilus

3 týdnů 2 dny zpět
Trvalý odkaz

Slova pocita i vestaveny textovy editor tady :)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to slova počítají i google… by Arenga

samozřejmě, ale já mám třeba…

Profile picture for user Arenga

Arenga

3 týdnů 1 den zpět
Trvalý odkaz

samozřejmě, ale já mám třeba ve zvyku psát si všechno nejdřív vedle a potřebuju průběžnou kontrolu, protože moje tempo je cca takovéhle: 130 - 120 - 104 - 102 - 95 - 90 - 104 - 101 - 99 - 100 :)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Slova pocita i vestaveny… by Naughtilus

Co mi to jenom... 

Profile picture for user netopýr budečský

netopýr budečský

2 týdnů 5 dnů zpět
Trvalý odkaz

Co mi to jenom... 

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to samozřejmě, ale já mám třeba… by Arenga

Upozornění:VŠECHNY…

Profile picture for user Tess

Tess

3 týdnů 5 dnů zpět
Trvalý odkaz

Upozornění:
VŠECHNY kvalitnější speech to text programy jedou na AI. Není to ale GENERATIVNÍ AI. Je to použití AI přesně tím způsobem, kdy to dává smysl. A to tak, že ten idiot je trénovaný na úzkou, specifickou činnost. Trénink probíhá na ZAKOUPENÝCH nebo jinak legálně získaných datech (desetitisíce hodin nahrávek), která musí být co "nejčistší" - stačí jeden Babišův projev a můžete rozpoznávač trénovat od začátku. AI potom maká v rámci tvorby přepisovacího software. Tj. vy jako uživatel služby nepracujete s AI ale s PRODUKTEM AI.

Přepisovací software sám je pak o tom, jak správně ukočírovat ono AI a vytvořit rozhraní pro uživatele.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to ja nevim, ale speech to text… by Naughtilus

Díky za tohle info, já si to…

Profile picture for user Julie

Julie

3 týdnů 5 dnů zpět
Trvalý odkaz

Díky za tohle info, já si to tak nějak myslela, ale neměla jsem v tom tak úplně jasno. Zároveň mám podobně mírně nejasný dojem, že se s opravami pravopisu je to dost podobné. Minimálně MS Office už pro ně AI nástroj používá.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Upozornění:VŠECHNY… by Tess

Stejně tak AI pro přepis z…

Profile picture for user neviathiel

neviathiel

3 týdnů 4 dny zpět
Trvalý odkaz

Stejně tak AI pro přepis z rukopisu na text. V tomhle směru doporučuji český Scribblesense.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Upozornění:VŠECHNY… by Tess

Hm

Profile picture for user TQ-PoN

TQ-PoN

3 týdnů 6 dnů zpět
Trvalý odkaz

Přicházejí z-AI-mavé časy!

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

k problematice ai bych ráda…

Profile picture for user Aziz

Aziz

3 týdnů 6 dnů zpět
Trvalý odkaz

k problematice ai bych ráda také podotkla, že VŠECHNO, co ai vyprodukuje, jsou zchroustané a znetvořené pozůstatky tvorby jiných umělců - ať už jde o generaci textu, obrázků, hudby... většina těchto trénovacích materiálů byla aičku zkrmena bez jakéhokoliv souhlasu autorů (skupina autorů knížek toto v americe předkládá před soud, pokud dobře vím). ve data-scrapovacím reportu z ao3 jsem taky našla několik svých fanfikcí, což pro mě byl neskutečně violating pocit.

víceméně všechno, co zde popisujete, lze dělat bez ai. feedback k drabblu? zeptej se kamaráda. počítání slov? word to snad ještě umí, ale byly doby kdy jsme s kamarádkou počítaly 100 slov ručně na papíře každý den jen tak ze srandy. dlouhé roky se dmd odešlo bez ai a není důvod ho sem nyní tahat.

tohle prohlášení ve mě zanechalo opravdu nepříjemnou pachuť. už nějakou dobu se dmd neúčastním, a tudíž asi nemám právo na názor, ale mám na něj krásné vzpomínky a tenhle směr mě od sosáků vyloženě mrzí. myslím že po tomhle se k dmd nemám moc chuť vrátit a uvažuju o úplné deleci svého účtu.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Proč? Vždyť z článku vyplývá…

Profile picture for user Aries

Aries

3 týdnů 6 dnů zpět
Trvalý odkaz

Proč? Vždyť z článku vyplývá, že AI ne.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to k problematice ai bych ráda… by Aziz

z článku vyplývá, že do…

Profile picture for user Aziz

Aziz

3 týdnů 6 dnů zpět
Trvalý odkaz

z článku vyplývá, že do velké míry je užití ai v kreativním procesu tvorby drabblu "zcela ok nebo víceméně ok". například "Vytvoření útržku textu s uměleckým záměrem - tedy situace, která se blíží využití citátu z jiného díla." je považováno za "víceméně ok" hned v další větě. jak velký tenhle útržek může být, než to je "proti duchu dmd"? 50%? méně? více? musí být tenhle útržek citován, nebo je v pohodě když bude vložen mezi normální text a čtenář se to vlastně nikdy nedozví? transparentnost o využití ai je koneckonců podle článku pouze doporučení, nikoliv povinnost.

nechci tady strašit o slippery slopes, ale tohle mi docela jako jeden přijde.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Proč? Vždyť z článku vyplývá… by Aries

.

Profile picture for user netopýr budečský

netopýr budečský

3 týdnů 6 dnů zpět
Trvalý odkaz

.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to z článku vyplývá, že do… by Aziz

Kdo z vás vypisoval nové…

Profile picture for user netopýr budečský

netopýr budečský

3 týdnů 6 dnů zpět
Trvalý odkaz

Kdo z vás vypisoval nové formuláře o využití AI k tvorbě textů v akademické sféře? Mám jisté podezření :-D 

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Mám podezření, že tvé…

Profile picture for user Aveva

Aveva

3 týdnů 6 dnů zpět
Trvalý odkaz

Mám podezření, že tvé podezření bude správné ;o)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Kdo z vás vypisoval nové… by netopýr budečský

Mám podezření, že tvé…

Profile picture for user netopýr budečský

netopýr budečský

3 týdnů 6 dnů zpět
Trvalý odkaz

Mám podezření, že tvé podezření, že mé podezření je správné, je správné :) 

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Mám podezření, že tvé… by Aveva

Já bych jen tiše podotkla,…

Profile picture for user Aveva

Aveva

3 týdnů 6 dnů zpět
Trvalý odkaz

Já bych jen tiše podotkla, že nechceme něco zakazovat, pokud pak nebudeme schopní zákaz skutečně vymáhat. A jak sami uznáváte, pokud někdo AI použije, my mu to dokázat víceméně nemůžeme, tudíž apel na to, aby se účastníci zamysleli nad tím, co chtějí aby jim tvorba přinášela, jsme vyhodnotili jako naši nejlepší možnost.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Presne

Profile picture for user TQ-PoN

TQ-PoN

3 týdnů 6 dnů zpět
Trvalý odkaz

Je to eticka otazka.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Já bych jen tiše podotkla,… by Aveva

Ano. Jedna z těch, kterou si…

Profile picture for user Aveva

Aveva

3 týdnů 6 dnů zpět
Trvalý odkaz

Ano. Jedna z těch, kterou si musí vyřešit každý sám v sobě.

Nemyslím si, že právě sosáctvo by měla být ta nezpochybnitelná autorita, která určí jediný povolený přístup :o)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Presne by TQ-PoN

Tak hry mají vždycky svoje…

Esclarte

3 týdnů 6 dnů zpět
Trvalý odkaz

Tak hry mají vždycky svoje pravidla, nemusíme tomu říkat zákazy. Ale pravidla se mají dodržovat, aby hra fungovala... aspoň většinou. 

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Ano. Jedna z těch, kterou si… by Aveva

No, já jsem pořád…

Profile picture for user Aveva

Aveva

3 týdnů 5 dnů zpět
Trvalý odkaz

No, já jsem pořád přesvědčená, že stanovovat pravidla, u kterých nejsme schopni (nebo vůbec ochotni) vymáhat plnění, není dobrý nápad. Protože se vždycky najde někdo, kdo dané pravidlo vezme jako výzvu a pokusí se ho porušit tak, aby mu to prošlo. A pravidlo je pro smích. Proto mi připadá rozumnější apelovat na účastníky, aby se nad svým chováním zamysleli.

A tohle teda není oficiální sosácký postoj, ale osobně si nemyslím, že pokud si někdo tu a tam nechá od AI vygenerovat co já vím, třeba vyděračský dopis ve skotském dialektu, který do drabblu potřebuje, ale neodvažuje se ho stvořit sám, že se kvůli tomu naše challenge zhroutí. Popravdě si nemyslím ani to, že se zhroutí, když si někdo tu a tam nechá experimentálně vygenerovat drabble. Ale já jsem v tomhle obecně hodně benevolentní a chápu, že to má někdo jinak.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Tak hry mají vždycky svoje… by Esclarte

No nezhroutí. Jenom to…

Profile picture for user Rya

Rya

3 týdnů 2 dny zpět
Trvalý odkaz

No nezhroutí. Jenom to nechci číst. Takže jediná možnost je omezit čtení na těch několik málo lidí, které znám osobně a vím, že jejich drabble generuje jejich hlava.

 

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to No, já jsem pořád… by Aveva

Vidíš, tak on důvod, proč mi…

Profile picture for user Aveva

Aveva

3 týdnů 1 den zpět
Trvalý odkaz

Vidíš, tak on důvod, proč mi to tolik nevadí nejspíš bude v tom, že už dost dlouho stejně nestíhám číst všechno a vybírám si :o)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to No nezhroutí. Jenom to… by Rya

Mně se líbí, jak jste to…

Profile picture for user kytka

kytka

3 týdnů 5 dnů zpět
Trvalý odkaz

Mně se líbí, jak jste to napsali. 

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Děkuju za tohle vyjádření. …

Profile picture for user Evangelista biolog

Evangelista biolog

3 týdnů 5 dnů zpět
Trvalý odkaz

Děkuju za tohle vyjádření. 

Upřímně sama chovám ke generativní AI velmi negativní pocity (které od momentu, co mě můj nadřízený v práci celkem tlačí používání ChatGPT, ještě vzrostly) a mám velké pochopení pro ty, kteří se v komentářích k tomuto vyjádření staví negativně a preferovali by drsnější zákaz. Zároveň rozumím druhé straně - jak tento zákaz vymáhat? 

Velké téma to prostě je a diskuze musela být otevřena. Třeba se jako komunita shodneme, že pro další ročník chceme úplný zákaz AI. Těžko říct. Ale někde se začít musí. Pro mě osobně je to baseline - při tvorbě se k tomu ani nepřiblížit (a upřímně ani jindy, už to beru jako jednu ze svých zásad). A každý by se měl zamyslet nad tím, do jaké míry je ochoten při tvorbě AI používat. A uvidíme, jak to bude za rok - třeba se to změní. Doba je rychlá, vyvíjí se, navzdory věku už taky někdy nestíhám. Orgové dělají to nejlepší, co můžou. Díky za to. 

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Měla jsem dojem, že k tomu…

Profile picture for user strigga

strigga

3 týdnů 4 dny zpět
Trvalý odkaz

Měla jsem dojem, že k tomu nemám co psát, ale přijde mi, že tady v komentářích jede docela dost "zákazová" vlna - a říkám si, že lidi, co to mají podobně jako já, se možná jen neozvou, protože to pro ně není takový téma, ale nemusí jich být úplně málo. Tak jen, že třeba já jsem, stejně jako kytka, s obsahem článku úplně v pohodě a vyžadování nějakých přísnějších (a jak podotkla Ave, z principu nevymahatelných) zákazů za mě postrádá smysl. Taky souzním s názorem, že drtivá většina lidí tady opravdu nehodlá využívat AI výše vypsanými neetickými způsoby, vždyť by to šlo proti smyslu téhle akce. A pokud by to někdo ze zvědavosti nebo jakéhokoli jiného důvodu jednou zkusil, tak se, aspoň za mě, svět nezboří. Možná jsem moc naivní, benevolentní nebo se prostě nepohybuju v kruzích, kde je to až takový problém a téma, ale možná i proto mi přišlo fajn, aby tu zazněl i tenhle pohled. :)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Souhlasím a podepisuji.

Profile picture for user angie77

angie77

3 týdnů 3 dny zpět
Trvalý odkaz

Souhlasím a podepisuji.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Měla jsem dojem, že k tomu… by strigga

Souhlasím :)

Profile picture for user Saphira

Saphira

3 týdnů 3 dny zpět
Trvalý odkaz

Souhlasím :)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Měla jsem dojem, že k tomu… by strigga

Jako zakaz vymahat tady dost…

Profile picture for user Naughtilus

Naughtilus

3 týdnů 3 dny zpět
Trvalý odkaz

Jako zakaz vymahat tady dost dobre nejde, ale aspon by to chtelo, aby se pouziti LLM deklarovalo. At si to tu treba je, kdyz uz to nemuzeme eliminovat, ale at to ctenari vi, nez zadnou cist.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Měla jsem dojem, že k tomu… by strigga

ano, já taky souhlasím…

Profile picture for user Arenga

Arenga

3 týdnů 2 dny zpět
Trvalý odkaz

ano, já taky souhlasím

líbilo se mi zejména to s těmi rohlíky :-)

generovat si drabble přes AI nebo i jeho část nebo i brainstormovat, je úplně k ničemu, to se na to tady člověk může vykašlat úplně

ale občas ve specifických případech fakt šetří hodiny času, kterého, přiznejme si to, zase nemáme tolik - konkrétně já osobně jsem před nějakou dobou potřebovala dohledat určitý velmi specifický problém týkající se rodinného práva v době první republiky a když jsem k tomu nedohledala zdroje běžnou cestou, zeptala jsem se AI, která mi dala přesné citace ze zákoníku, který to ošetřoval, takže asi tak... 

a ono ostatně i použití googlu dneska hází na první místa AI souhrn (ano, vím, že mohu používat jiný vyhledvač, ano, vím, že se to dá vypnout)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Měla jsem dojem, že k tomu… by strigga

Osobně by mi nevadilo kdyby…

Profile picture for user Killman

Killman

3 týdnů 4 dny zpět
Trvalý odkaz

Osobně by mi nevadilo kdyby se tu objevila nějaká drabblata psaná AIčkem - přiznaně pro srovnání. Nevím co by měl někdo z toho aby sem dával drabblata vygenerovaná AIčkem a vydával to za své dílo. Věřím, že pokud sem někdo přispívá, tak jej to musí bavit tvořit, tak proč to přenechávat stroji? Kdyby šlo o prachy anebo o slávu, pak možná - ale na serveru kde je cca stovka lidí co tu něco tvoří a vzájemně si to čtou?

Co úplně nechápu je že tolik lidí brojí proti této technologii - za mne je to to o čem jsem celý život snil -skoro - vždy jsem se těšil že třeba přijde doba kdy bude počítač fungovat tak jako ve Star Treku. Díky AIčku můžu konečně ilustrovat něco ze svého světa, což bych jinak nesvedl.

Proti čemu naopak rozhodně brojím já - jsou zákazy, to je to nejhorší řešení ve většině případů. A nejhorší jsou takové co se hromadně porušují, případně se ani nemají nebo není ochota je vymáhat.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Upřímně, tímhle stadiem jsem…

Profile picture for user Tess

Tess

3 týdnů 4 dny zpět
Trvalý odkaz

Upřímně, tímhle stadiem jsem si taky prošla. Myslím tím "ilustrovat ze svého světa", případně "udělá mi to tuhletu záležitost a pak do toho sáhnu a předělám si to". A víš ty co, jo - pro krátkou rychlou ilustraci nebo vtip mezi kamarády, případně ilustrativní obrázek na FB, kdy je jednodušší sáhnout do AI než najít nějaký relevantní open source. Ale jinak při jasné představě a potřebě jejího ztvárnění úplně na zabití. Pak jsem začala být alegorická na časté postování AI - "ilustrace k mému příběhu". O nepoužitelných mapách vůbec nemluvím (schemata to neumí), natož o "úpravě" krajinných fotografií do naprosté lži (takových vymyšlených Edinburghů...)

Pro psaní je to ještě jiný problém. A velice doporučuju zkusit si soutěž z-AI-mavé časy. Při jasném zadání se pak rychle ukážou silné a slabě stránky AI. Když pominu naprosté klišé tak třeba fakt, že neumí počítat. "Napiš 200 slov" znamená cokoliv mezi 150 a 800.

A jako největší problém jazykového modulu AI vidím to, že s tebou zatraceně souhlasí. 
-"Co kdybych XY?" 
-"To je výborný nápad! Z těchhle důvodů..."
-"Ale kdy ž A i B, tak myslím, že pro můj případ snad C."
-"Ano, když to podáš takhle, tak C dává smysl. Chceš, abych rozvedl, jaké C přesně?"

Furt se musíš hlídat, abys nespadl do pasti toho, že to je OSOBNOST. Není to osobnost. Je to tvoje zdrcadlo. Je to nástroj. Bylo by hloupé ho zavrhnout jen proto, ale ještě hloupější se na něm stát závislým.

A vo tom to je, tohle omezení. Tahle challenge nám bystří mozky. Když se člověk začne spoléhat na AI, přestává myslet. Proč taky, AI to najde rychleji, provede shrnutí a ještě tě poklepe po rameni.
Kdo nepoužívá nožičky, přestane chodit.
Kdo nepoužívá mozek, přestane myslet.

Nechat AI aby mi přepsalo nahrávku, zkontrolovalo gramatiku, případně nahrubo něco přeložilo pro mou potřebu, napsalo kód... to je jen další krok vývoje. Od hliněných tabulek přes psací stroj k počítači. Nad výsledným produktem vždycky ale musí sedět můj mozek. Moje kontrola. Má rozhodnutí. Moje slova.
Jinak by to bylo jako stát na jezdících schodech a počítat si načtený "výstup" do denního shrnutí tréninku. Ano, i to lidi dělají. Jen potom... se někdy diví, že mají problém vystoupat kopce. Jakpak to, když denně "natrénují"?

AIčko využívám. Jako nástroj.
Jezdící schody taky.
Vystoupávám je. 

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Osobně by mi nevadilo kdyby… by Killman

Jo, tohle je podle mě…

Profile picture for user Julie

Julie

3 týdnů 3 dny zpět
Trvalý odkaz

Jo, tohle je podle mě podstata problému. Pokud použiju nějaký nástroj, měla bych vědět, proč to dělám a čeho tím chci dosáhnout. Pokud se chci dostat do prvního patra, je úplně jedno, jestli jedu po schodech. Pokud chci fyzičku, tak je vyjdu. Nicméně, ono to naráží ještě na dva drobný problémy - lidi jsou líný a raději se svezou, než aby šlapali, a ježdění po schodech je zábava, takže sem tam prostě jezdím i do třetího, i když tam nepotřebuju. Ono to není vysloveně vždycky špatně, ale myslím, že je dobrý to o sobě vědět.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Upřímně, tímhle stadiem jsem… by Tess

S tím přirováním k jezdícím schodům

Profile picture for user bedrníka

bedrníka

3 týdnů 3 dny zpět
Trvalý odkaz

Tess podle mě trefila hřebíček na hlavičku. 

 

(A jelikož DMD funguje tak, jak funguje, tak to netrénování a spoléhání se na strojové pomocníky při něm nemusí být znát, což je to, co vadí některým čtenářům, řekla bych. Eliminovat možnost, že čtu AI drabble, by šlo jen v případě, že by DMD lidi psali na srazu klasicky na papír, a v tu chvíli se každý teprve může ukázat, jak mu to doopravdy myslí a pointuje a píše. Ale byla by to úplně jiná soutěž. :D )

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Jo, tohle je podle mě… by Julie

Souhlasím. Za sebe jen…

Profile picture for user neviathiel

neviathiel

3 týdnů 3 dny zpět
Trvalý odkaz

Souhlasím. Za sebe jen přidávám, že pokud se eskalátor zapne jen proto, aby na něm jeden člověk vyjel zbytečně o dvě patra víc, než potřebuje, taky se ta elektřina musí někde vyrobit a to má dopady na to, v jakém prostředí žijeme - vzpomeňme si na to, až budeme v létě rozladění z vln veder a nových přistěhovalců z míst, kde se díky provozu infrastruktury pro AI nedá normálně bydlet.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to S tím přirováním k jezdícím schodům by bedrníka

Já proti technologii nic…

Profile picture for user Rya

Rya

3 týdnů 2 dny zpět
Trvalý odkaz

Já proti technologii nic nemám. Jenom mě strojově produkovaná tvorba vůbec nezajímá.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Osobně by mi nevadilo kdyby… by Killman

To mě taky moc ne, ale tak…

Profile picture for user strigga

strigga

3 týdnů 2 dny zpět
Trvalý odkaz

To mě taky moc ne, ale tak tady přece opravdu postačí, když to ti lidi k drabblu prostě napíšou. Kdokoli se tomu bude moci vyhnout, včetně kontrolora. Možná v tom je celý ten problém, že v článku je deklarace využití AI jenom doporučená, ne nařízená? I když já teda chápu i to, protože ani to se, aspoň jak tomu rozumím, v podstatě nedá vymáhat nebo kontrolovat. :)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Já proti technologii nic… by Rya

Ale v tom článku je přece…

Profile picture for user Julie

Julie

3 týdnů 2 dny zpět
Trvalý odkaz

Ale v tom článku je přece natvrdo napsané, že AI drabbly psát nemá. A já si fakt nemyslím, ze to lide budou porušovat.

Muzu tam dopsat, že je zahodno deklarovat pouziti AI pokud je část drabblu vygenerovaná, ale prijde mi rozumné nechat to spíš na uvážení autora. 

Edit: Upřímně, já fakt myslim, ze místní autoři jsou příčetné a soudné bytosti s nějakou základní autorskou integritou. 

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to To mě taky moc ne, ale tak… by strigga

Souhlasím a jsem s tím v…

Profile picture for user strigga

strigga

3 týdnů 2 dny zpět
Trvalý odkaz

Souhlasím a jsem s tím v pohodě tak, jak to je, jen přemýšlím, co na tom část lidí může tak dráždit :)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Ale v tom článku je přece… by Julie

Já si taky myslím, že to…

Profile picture for user kytka

kytka

3 týdnů 2 dny zpět
Trvalý odkaz

Já si taky myslím, že to místní autoři nebudou zneužívat. Proč by to dělali?

 

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Ale v tom článku je přece… by Julie

V tom to absolútne súhlasím…

Profile picture for user zvmLune

zvmLune

3 týdnů zpět
Trvalý odkaz

V tom to absolútne súhlasím a popravde, som prekvapená, pretože toto by mi ani nenapadlo. Nech AI napíše drabble? Tak potom, na čo som tu ja? V čom je môj prínos? že to sem len vložím?

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Já proti technologii nic… by Rya

AI je tvor

Profile picture for user TQ-PoN

TQ-PoN

3 týdnů zpět
Trvalý odkaz

Ty jsi už jenom vkládací bot.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to V tom to absolútne súhlasím… by zvmLune

Já už tady stejně skoro…

Esclarte

2 týdnů 6 dnů zpět
Trvalý odkaz

Já už tady stejně skoro nejsem, ale zůstávám u toho, že jak nám začne UÍ zadávat témata, nebo vůbec do toho jakýmkoli způsobem kafrat, tak se pakuju navěky.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

To tady asi nikdy nikoho…

Profile picture for user netopýr budečský

netopýr budečský

2 týdnů 5 dnů zpět
Trvalý odkaz

To tady asi nikdy nikoho nenapadne, ani by o to nikdo příliš nestál...

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Já už tady stejně skoro… by Esclarte

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit